ONZE VLIEGSCHOOL
WAT KOMT ER ALLEMAAL BIJ KIJKEN?
De meeste van onze leerlingen kiezen voor een PPL (Privat Pilot License) opleiding. Bij het brevet hoort ook de aantekening LPE (Language Proficiency Endorsment) en RT (radiotelefonie ), waarmee je naast de zogenaamde kleine velden zoals Midden-Zeeland en ook op de grote velden zoals bijvoorbeeld Rotterdam en Lelystad én in het buitenland kunt komen. Het PPL brevet kun je in zo’n 18 tot 24 maanden halen. Als je begint met de praktijklessen komt er heel veel nieuwe informatie op je af. Om alles goed bij te houden adviseren wij je om minimaal één keer per week te komen lessen. Ook kan er wel eens een les uitvallen omdat bijvoorbeeld het weer niet meewerkt (te veel wind, slecht zicht, laaghangende bewolking, etc.). En bij alles wat met vliegen te maken heeft geldt: Veiligheid voor alles. Kan je sneller de opleiding doen? Jazeker. Dit heeft namelijk te maken met hoe snel jij je theorie hebt gehaald en het aantal vlieguren. Het minimale aantal vlieguren wat behaald dient te worden is 45 uur, alvorens men op mag gaan voor het brevet.
VANAF WELKE LEEFTIJD MAG IK STARTEN MET DE OPLEIDING
Vliegen is voor alle leeftijden geschikt, echter is er een minimum leeftijd van 16 jaar vastgesteld vóórdat een leerling zijn éérste solovlucht mag uitvoeren. Het brevet kan worden uitgereikt bij het bereiken van de leeftijd van 17 jaar.
MEDISCHE GESCHIKTHEID
Je zult een vlieg-medische keuring moeten ondergaan. Dit kan in Nederland of België. Voor de complete lijst m.b.t. keuringsmogelijkheden, kun je bij ons terecht en uiteraard staan wij tot je beschikking om je hiermee te helpen.
THEORETISCHE KENNIS
FTMZ verzorgt een volledige groundschool voor de theorie opleiding. Onder het kopje Vliegen leer je in Zeeland / Onze opleidingen vindt je meer informatie over de theorie.
PRAKTIJKERVARING
Voordat het vliegbrevet kan worden afgegeven moet je minimaal 45 vlieguren hebben gemaakt. Dat zijn dan zowel DBO uren (Dubbel Besturing Onderricht) en solo uren (uren alleen in het vliegtuig). Na zo’n 15 tot 20 uur DBO ben je waarschijnlijk voor het eerst solo, uiteraard met toestemming van de instructeur. De éérste keer solo, zoals dat wordt genoemd, zul je nooit vergeten. Het wordt door iedere vlieger dan ook gezien als de grootste stap in hun vliegcarrière.
HET PRAKTIJKEXAMEN
Dit is de laatste stap van de opleiding. Tijdens dit examen zul je aan een examinator moeten laten zien wat je geleerd hebt. Na goedkeuring kun je uiteindelijk je vliegbrevet aanvragen.
HET BEHOUDEN VAN HET VLIEGBREVET
Het vliegbrevet kan in principe niet verlopen, maar je moet het wel geldig houden net als bij een rijbewijs. Hiervoor gelden de volgende eisen:
- De wet stelt, een minimum van 12 vlieguren over de laatste 12 geldigheidsmaanden van je brevet, waarvan één uur met een instructeur en 6 uur als “Pilot in Command”. Tevens dien je 12 starts en 12 landingen te hebben gemaakt. Ook stellen wij als eis, wanneer je 2 maanden achtereen niet aantoonbaar gevlogen hebt, je een ‘check-out’ moet doen.
- Zolang je medische certificaat geldig is, is ook je bevoegdheidsbewijs geldig.
Aanvullende stellen wij als vliegschool of verhuurder als eis dat je een checkout moet doen, wanneer je binnen 2 maanden na je laatste vlucht niet meer hebt gevlogen.