ONZE OPLEIDINGEN
PPL
Het PPL is een zogenaamd privé vliegbewijs. Hiermee kan je over de hele wereld terecht. Bij het brevet hoor ook de aantekening LPE ( Language Proficiency Endorsment ) en RT ( radiotelefonie ). Medisch dien je een klasse 2 keuring te ondergaan. Wanneer je je PPL hebt gehaald krijg je hier automatisch je SEP Class rating bij. SEP staat voor Single Engine Piston. Kort samengevat is dat je bevoegd bent om te vliegen in een éénmotorig vliegtuig.
LAPL
Het LAPL is een vliegbewijs waarmee je in vliegtuigen van maximaal 2000 kg kan vliegen binnen Europa (niet alleen de EU) met maximaal 3 passagiers. Deze vergunning stelt minder medische en inhoudelijke eisen dan een PPL. De medische keuring is een aparte keuring voor dit vliegbewijs.
Verschil LAPL / PPL
LAPL | PPL | |
Minimale Vlieginstructie | 30 uur | 45 uur |
Waar kun je vliegen? | Europa | Wereldwijd* |
Aantal Passagiers | Max. 3 | Geen Maximum |
Uitbreidingen | Nachtvliegen (VFR) | Nachtvliegen (VFR) |
Instrumentvliegen (IFR) | ||
Flight Instructor (FI) | ||
Kunstvliegen (Aerobatic) |
* Met je PPL brevet ben je bevoegd om wereldwijd te vliegen, dus ook landen als de V.S. en Zuid-Afrika. Het is echter geen kwestie van van instappen en gaan, in veel landen dien je een gelijkstelling te behalen. Deze gelijkstelling behaal je vaak door ter plaatse een vlieg examen te doorlopen.
CLASS RATING SINGLE ENGINE PISTON
Wanneer je in het bezit bent van een PPL of CPL en je SEP is verlopen of hij staat er niet op kun je deze bij ons opnieuw behalen.
Om deze rating op je vliegbrevet te krijgen is er ongeveer 5 uur theorieles nodig en een interne test. Wanneer de theorie is afgerond ga je met een instructeur ongeveer 5 vlieguren trainen op de Cessna 152 of 172.
Als het praktijk ook is afgerond plannen we met een examinator een examenvlucht in van ongeveer 1 uur.
THEORIE
FTMZ verzorgt een volledige groundschool voor de theorie opleiding. Deze vindt plaats in de avonduren. Standaard gaan wij er vanuit dat u klassikaal de lessen volgt. Ook is er een mogelijkheid tot het volgen van privé lessen.
Voordat het praktijk examen kan worden afgenomen, dien je onderstaande theorie examens met een voldoende te hebben behaald:
- Algemene kennis van luchtvaarttuigen
- Grondbeginselen van het vliegen
- Prestaties en vluchplanning
- Navigatie
- Meteorologie
- Operationele procedures
- Voorschriften
- Menselijke prestaties en beperking
- VFR Communicatie/RT
Voordat je theorie examens kan gaan maken, heb je een geldig toelatingsbewijs nodig. Deze kun je behalen door bij ons de theorielessen te volgen en de progess testen met een voldoende af te ronden.
De examens kunnen zowel in Nederland als in België worden afgenomen. De mogelijkheden hierin lichten we je graag in een persoonlijk gesprek toe.
Vergis je niet in de theorie, het beste is om dit in je begin van je vliegopleiding te gaan doen. In combinatie van Praktijk en theorie zul je dingen beter begrijpen.
Alle theorie vakken , dienen na het behalen van het eerste vak, in een tijdbestek van 18 maanden te zijn gehaald. Na het behalen van alle theorievakken heb je maximaal 24 maanden de tijd om het praktisch examen af te ronden.